Poru roku i bajka kamishibai

Witajcie!😀

    Tak jak pisałam na zakończenie ostatniego wpisu dziś będzie o porach roku. Napiszę wam również o bajkach kamishibai.


https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3c/Jahreszeiten_Jahresringe.jpg/220px-Jahreszeiten_Jahresringe.jpg

    Mamy już marzec co oznacza, że w tym miesiącu przywitamy astronomiczną wiosnę (21 marca). O tej porze roku jak i o pozostałych trzech, dziś wam opowiem. Postaram się wyjaśnić co jest dla nich charakterystyczne oraz jakie zwierzęta i rośliny występują w każdej z nich.

Zanim przyjdzie wiosna.

    Kwitnące w drugiej połowie lutego kotki leszczyny są jednym z pierwszych zwiastunów nadchodzącej wiosny. Ich pojawienie się stanowi umowny początek przedwiośnia. Mimo niskiej jeszcze temperatury spomiędzy topniejących płatów śniegu wydostają się kwiaty: przebiśniegi i zawilce. Pojawiają się też pierwsze ptaki powracające z ciepłych krajów: skowronki i czajki.


Wiosna

    Kalendarzowa wiosna rozpoczyna się 21 marca. Wtedy też cała przyroda budzi się do życia. Dni stają się dłuższe, robi się coraz cieplej. Już tylko nocami zdarzają się przymrozki. Topnieje zalegający gdzieniegdzie śnieg, zwiększa się wilgotność ziemi i powietrza. Wydłużający się dzień i wyższe temperatury wywołują duże zmiany w świecie roślin. W marcu budzą się do życia pierwsze drzewa i krzewy. Z zimowego snu budzą się owady stanowiące pożywienie ptaków coraz liczniej powracających z ciepłych krajów. Ptaki budują gniazda i składają jaja. Na terenach podmokłych słychać odgłosy żurawi.


    Ciekawostka wiosenna: Czy wiesz, dlaczego bieli się drzewa w sadach? W czasie przedwiośnia dni są ciepłe, ale nocami mogą zdarzać się jeszcze przymrozki. W wyniku tego wiele drzewek i krzewów owocowych zbyt szybko budzi się do życia i wypuszcza liście. Nocą, kiedy jest chłodniej, liście mogą ulec uszkodzeniu. Pomalowane na biało pnie odbijają promienie słoneczne. Dzięki temu roślina się nie nagrzewa i nie budzi przedwcześnie.

Lato

    Kalendarzowe lato rozpoczyna się 22 czerwca. To najcieplejszy okres w roku. Dni są długie, często upalne, a noce ciepłe. Jest to więc czas najbardziej sprzyjający rozwojowi roślin. Wiele z nich wówczas kwitnie, inne zaczynają już owocować. Lato to również czas żniw i prac polowych. (Zapach suszącego się siana zawsze kojarzy się mi z latem.) Latem czeka na nas niebezpieczeństwo w postaci kleszcza. Po powrocie z lasu należy dokładnie obejrzeć swoje ciało, szczególnie te części, które były odkryte.


Jesień

    Kalendarzowa jesień rozpoczyna się 23 września. O tej porze roku szybciej zapada noc i robi się coraz chłodniej. Przyroda przygotowuje się do nadchodzącej zimy. Liście na drzewach zmieniają barwy na żółte, pomarańczowe i czerwone. Po czym je zrzucają. Część ptaków odlatuje do ciepłych krajów. Jesień to również czas na zbieranie owoców, np. jabłek, gruszek, z których możemy zrobić przepyszne konfitury.

Zima

    Kalendarzowa zima zaczyna się 22 grudnia. Temperatura zimą jest niska, często ujemna. Zdarzają się opady śniegu i szadź, a rzeki i jeziora bywają zamarznięte. Dla przyrody jest to czas odpoczynku, ale i wyzwanie – jak przetrwać bez pożywienia. O tej porze roku niektóre zwierzęta, w tym owady, ślimaki, płazy i gady, ukrywają się w spróchniałych pniach, w ściółce leśnej, jaskiniach lub po prostu zagrzebują się głęboko w ziemi. Dziki, sarny i jelenie grzebią w śniegu, wyjadając resztki trawy, korzenie czy pozostałe po jesieni owoce.
    
Bajka kamishibai

    Jest to teatrzyk ilustracji Jest to technika opowiadania, wywodząca się z Japonii, wykorzystując plansze z obrazkami i tekstem oraz drewnianą lub papierową skrzynką.
Miałam okazję wysłuchać bajki ,,Pory roku" Profesora Stanisława Czachorowkiego, który prowadzi wykłady z Edukacji społeczno-przyrodniczej na moim kierunku.
http://kreatibaj.pl/sklep/pory-roku/
 


    Jest to dla mnie nowa i ciekawa metoda przekazywania uczniom wiedzy. Jako przyszły nauczyciel wykorzystałabym taką formę na początek zajęć, aby zainteresować dzieci/uczniów lub też na koniec jako powtórzenie zdobytych wiadomości. Uczniowie mogliby tworzyć sami ilustracje i treści, dzięki temu wykonaliby własną bajkę kamishibai. W swojej pracy chciałabym wykorzystywać właśnie takie ciekawe metody przekazywania wiedzy. Mam również nadzieję, że poznam ich jeszcze więcej.


Do zobaczenia!🙋

Wiola
 











Komentarze

  1. A czy spróbuje Pani namalować swoją bajkę do teatrzyku ilustracji? Do gotowej, klasycznej bajki lub może całkiem coś nowego? Może do własnej bajki edukacyjnej lub stworzonej z ChatGPT?

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Bioróżnorodność wokół nas

Walizka z pomysłami